Érdekes, hogy amit a Facebookon és az Instagramon elkezdtünk érzékelni, mennyire megfogható mértéket öltött mára: az emberek már nem fogyni, hanem erősödni szeretnének és szeretnének egészségesek lenni a táplálkozásukon keresztül. A sok chia-magos fitness blogger mégiscsak ér valamit, nem igaz? :)
Átnéztük a Google új kutatását, ami az étkezéssel kapcsolatos trendeket figyeli és nagyon érdekes dolgokat találtunk. A riport rávilágít arra, hogy miért egyre népszerűbbek a „funkcionális élelmiszerek”, és hogy milyen új lehetőséget kínál ez az élelmiszermárkáknak.
A mai tipikus vacsoraasztal egészen másképp néz ki, mint 10 évvel ezelőtt. Például a villa mellett valószínűleg van egy okostelefon is, és akár mindegyik tányéron más-más étel is lehet. Anya paleo diétát folytat, apa vegán, a gyerek pedig glutén- és diómentes ételeket fogyaszthat. Első pillantásra nem feltétlenül függ össze ez a két dolog, de vizsgáljuk meg jobban. Sokan vannak, akik panaszkodnak, hogy mi lett a régi, hagyományos családi vacsorákból, de biztosan olyan rossz irány ez? Hála a technikának ma már sokkal átgondoltabban választhatjuk ki, milyen ételeket eszünk és etetünk a szeretteinkkel.
Ez a tudatosság mutatkozik meg akkor is, amikor a fogyasztók a Google-re támaszkodnak, hogy többet tudjanak meg ételeikről. Az elmúlt két év ilyen kereséseit elemezték, hogy egy széleskörű képet kapjanak arról, hogy mi és miért érdekli az embereket az élelmiszerekkel kapcsolatban.
Digitális információgyűjtés
„Ahhoz, hogy egészségesebben étkezzünk, több tudatosságra van szükség.” mondta Dr. Frank Lipman, a manhattani Eleven Eleven wellness központ alapítója. Állítása szerint az emberek egyre inkább hajlanak erre, főleg az Y generáció, akik Lipman szerint 10-szer tudatosabban étkeznek, mint szüleik. Sokkal jobban érdekli őket az egészségmegőrzés és a helyes táplálkozás. A trendek szerint a hangsúly már nem azon van, hogy mit hagyjunk el az étrendünkből, ha egészségesebbek akarunk lenni, hanem azon, hogy mit adjunk hozzá.
Michael Whiteman, élelmiszer és étteremtanácsadó szerint az egyre növekvő megszállottság az égészség iránt részben annak a ténynek köszönhető, hogy az emberek egyre hosszabb ideig élnek, ezeket az „extra” éveket pedig szeretnék egészségben leélni. Lipman és Whiteman is egyetértenek abban, hogy ennek az egészségmániának a fő katalizátora a digitális világ.
A helyes táplálkozás érdekében az emberek, hogy pallérozzák „táplálkozás-intelligenciájukat” és hogy megalapozott döntéseket hozzanak, online felületeken gyűjtenek információt. A „mit egyek” típusú keresések alkalmával az élettani előnyöket veszik alapul. A Google Trends szerint a „Milyen étel jó a…” keresések 2005 óta megtízszereződtek és gyakran követik a „bőr”, „energia”, „savas reflux” „agy” és „konditermi edzés” kifejezések.
A „funkcionális ételek” előnyeiről
A Google Trends Report szerint egyre növekszik a fogyasztói érdeklődés az egészségvédő különleges élelmiszerek, ahogy a szakértők nevezik, a „funkcionális élelmiszerek” iránt. A legnépszerűbb ételek listájának elején is ezeket az összetevőket találjuk, mint például a kurkuma, alma ecet, avokádó olaj. Ezekre a kutatás szerint az élettani hatásaik miatt keresnek rá. Például a szebb bőrért, vagy az álmatlanság, a fájdalom vagy a depresszió ellen. A hangsúly azon van, hogy mit építsenek be az étrendjükbe, ahelyett, hogy mit hagyjanak el.
Míg a funkcionális élelmiszerekről szóló elméletek már évitizedek óta léteznek, a népszerűségük az elmúlt években nőtt meg ugrásszerűen. A kurkuma például, ami a hiedelmek szerint gyógyít mindenfajta rákot, segít a depresszió leküzdésében, 300%-os növekedést mutat a Google keresések alapján.
Hétfőnként mobilról keresnek a legtöbben
A kutatás szerint a „mire jó a…” keresések alkalmával leginkább az okostelefonjaikat használják az emberek információszerzésre. A top 10 funkcionális élelmiszer közül ötre 50%-ban mobilról keresnek rá. Megállapították azt is, hogy 35%-uk kizárólag telefont használ az ilyen keresésekre.
Érdekes tény az is, hogy a keresések nagyrésze hétfőn zajlik, amikor az emberek eltervezik a heti menüt, vagy elhatározzák, hogy egy „bűnözős” hétvége után ismét az egészséges étkezésre fektetik a hangsúlyt. A legnépszerűbb 10 élelmiszer hétfőnként éri el a csúcsot, majd fokozatosan csökken az érdeklődés, míg eléri a mélypontot a pénteki napokig.
Megtalálni, hogy hogyan
Miután az emberek információt gyűjtöttek arról, hogy mit kell enni, szeretnék tudni azt is, hogy hogyan építsék be az étkezésükbe az adott összetevőt. Ilyenkor különbéle recepteket keresnek. A kurkumával együtt például legnépszerűbb kifejezések a „por”, „smoothie”, „recept” és „ital” szavak.
A YouTube szintén egy népszerű platform az ilyen jellegű keresésekhez. Az öt legnépszerűbb videó a kurkuma felhasználásáról szól, és összesen 3.9 milliós nézettséget ért el.
A főzésen túl a fogyasztók és a márkák is kreatív ötletekkel is megjelennek az élelmiszerek felhasználásával kapcsolatban. A legnépszerűbb YouTube videókban a kurkumát fogfehérítésre, arcápolásra, a ruhák újjá varázsolására ajánlják, míg az almaecetet arctisztításra és lábápolásra.
Az élelmiszergyártók válasza a trendekre
Erre a trendre válaszul néhány márka igyekszik egészégesebbé tenni termékeit úgy, hogy funkcionális élelmiszerekkel egészítik ki azokat. A szupermarketek polcain is megmutatkozik, hogy vásárolhatunk chia maggal dúsított, lenmagos vagy akár probiotikumos kekszet, csokit és még gumicukrot is. A szépségipar szintén fel tudja használni ezeket az élelmiszereket, egy kurkumával dúsított energetizáló arckrém piacra dobásával, kókusztejes samponnal vagy akár almaecetes arctisztítóval próbálkoznak. A Nestlé Amerikában odáig ment, hogy létrehozott egy „orvosi élelmiszer” portfóliót a betegségek kezelésére.
Az egészség mellett a termékek és a márkák ezen kívül betölthetnek egy oktató, nevelő szerepet is a piacon. Szakértők szerint rengeteg tévhit kering az élelmiszerek élettani hatásairól, ezért egyértelmű jelölésekre és közérthető nyelvezetre van szükség a fogyasztók felé.
Ez a kutatás megmutatta, hogy az emberek pontosan mit, hogyan és miért szeretnének fogyasztani. Érttkes információkat hoztak nyilvánosságra a fogyasztói szándékról, így az élelmiszergyártóknak lehetősége van arra, hogy ezekre a trendekre és igényekre innovatív módon válaszoljanak a jövőben.
A teljes kutatást angolul itt olvashatjátok.
Forrás: Think With Google
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.