Így lehetsz sikeres előadó

Régebben viszonylag egyszerű volt egy előadás forgatókönyve: felkonferálás, az előadó beszél, esetleg mutat valamiket egy prezentáción, talán lehet kérdezni, taps, majd távozás a művészbejárón. Mára ez időben, térben, a technológia és a trendek szempontjából is kifejezetten megváltozott: ahhoz, hogy igazán jó, sikeres előadó légy, érdemes kicsit másképp gondolkoznod az előadás műfajáról.

A közösségi média, a multimédiás tartalmak mára eléggé megváltoztatták a közönség viselkedését. Az új lehetőségek megjelenésével mint a webinar, a podcast és ezekhez hasonló formátumok nincs is mindig szükség színpadra. A korábban egyirányú kommunikáció sokkal inkább dinamikus, akár a megbeszélés felé mutató dologgá változott. Most azt vesszük sorra, hogy ebben a megváltozott miliőben mire és hogyan érdemes figyelned.

bigstock-speaker-at-business-conference-65279563_1000_440_s_c1_c_c-830x365.jpg

Értsd a helyzetet és reagálj megfelelően!

A régivágású előadók azt mondják hogy ők szemkontaktust keresnek és így mérik az érdeklődést. Manapság a leginkább elkötelezett közönség posztokat ír és az előadó csak lehajtott fejeket lát. Ez nem baj! Az előadás után persze fontos egy utánkövetés, hogy kiderüljön, milyen megjelenések születtek ott és akkor.

Kár azt gondolni, hogy a teljes közönséged előtted ül

Igaz, hogy sokan ott ülnek veled az előadásodon egy helyiségben, de fontos szem előtt tartani a közösségi média gyűrűző hatását. Bízz abban, hogy annyira jó vagy, hogy azonnal megosztanak valamit rólad. Ehhez előzetesen készülhetsz támogató lépésekkel, pl. készíts tweetelhető idézeteket/megosztható képanyagokat a prezentációdban, amit akár az előadásoddal egyidejűleg posztolsz valamelyik közösségi oldalon és máris tovább tudják osztani a hallgatóid, követőid.

Előtte, utána, bármikor

Előadóként manapság nemcsak a konkrét előadáson fontos az erős szereplés, hanem a megelőző és utánkövető folyamatok is, sőt, egy folyosói beszélgetés a helyszínen aranyat ér (kivéve, ha ezt kényszernek érzed, erőltetni így nem érdemes). A résztvevők és a közösségi csatornáid követőinek visszajelzése a szervező számára lehet olyan erős, hogy ismét meghívnak előadni, akár rendszeresen is. A meglévő csatornáidon az előadások előtt kérdezni, felvetni dolgokat óriási lehetőség, hogy valóban arról legyen majd szó, ami érdekli a hallgatókat (akik már nem is annyira hallgatók...).

rsz_1rsz_dollarphotoclub_80123213.jpg

Kérdések, válaszok

Sok előadó letudja az előadást és vége is a dolognak, sajnos. Egy jó előadás minden alkalommal más, mert más a közönség. Épp ezért kell időt hagyni a beszélgetésre. A legjobb, ha nem a végére kerül, hogy ne kelljen senkit siettetni. Ha esetleg van dedikálnivaló, érdemes az előadás végére ilyet is szervezni, ezek a rövid találkozások is sokat számítanak a rajongók számára.

A szavak ereje

Ismered a közönséged, remélhetőleg tudod, milyen nyelvezetet használnak. Ennek ellenére ne hagyd, hogy helyetted írják meg az előadásod szövegét, hogy egész más szavakat kelljen használnod, mint amiket szoktál. Figyelj arra is, hogy az elkoptatott vagy a többségben negatív asszociációkat keltő szavakat kerüld, ilyen például a "szinergiák" és egyre inkább ide sorolódik az "innováció" szó is. Akármit is mondasz, lehetőleg ne használj bizonyos szavakat csak azért, mert népszerűek.

Meséld el a történeted!

A figyelem felkeltéséért mindenképp érdemes elmesélni a saját történetedet, megmutatni minden lényeges aspektusát, hogy azonosulni tudjanak vele a hallgatók. Elmesélni a kihívásokat, amiken már túl vagy, a nehézségeket, amikkel szembesültél és azt is, hogyan sikerült elérned sikereidet. Jó, ha ez egy kis része az előadásnak, de azért ne akarj csak átszaladni rajta, az a bizonyos kis drámai szünet egy levegővétel előtt sokszor hatásos.

A technológia

Az biztos, hogy előadóként előbb-utóbb szükséged lesz valamilyen eszközre, legyen az kivetítő, tábla, hanghordozó... Néhány eseményen elintézik, megoldják neked, de ha biztosra akarsz menni, érdemes ismerni az alapokat, pl. tudd elindítani a saját prezentációdat és az is jó, ha össze tudod rakni a megfelelő kábeleket.

PowerPoint prezentáció és a felolvasás

Ha már prezentáció, ezt egyszerűen ne. Ahogy korábban már javasoltuk, hagyjuk a PowerPointot. A másik része, hogy a felolvasás nem egészen előadás, a prezentáció inkább egy apró eszköz legyen az előadás ívének megadásához, esetleg vizuális kellék, ne pedig puska.

Váratlan helyzet

A rögtönzés keveseknek meg annyira jól, hogy egy előadás alatt ne zavarodjanak bele teljesen, mindig jól jön egy vázlat, amit valamilyen formában magadnál tartasz. Minden apróságra figyelj, ami a komfortérzetedet biztosítja, pl. a szemüveg biztosan legyen rajtad és ne emiatt kelljen nagyítót tenni a leírt vázlatod mellé (amit nem is biztos, hogy hipp-hopp prezentálni tudnak neked a helyszínen...), legyen tartalékharisnya vagy nyakkendő stb. Mindezek nélkül is megvan az esélye valami egészen szürreális és váratlan helyzet létrejöttének, menj biztosra mindenben, amiben csak lehet.

Az előadóknak már nem csak nagyszerű előadást kell tartaniuk. A szervezőknek nem csak másfél órás előadásra kell valakit találniuk. A sikeres előadók egyre inkább az események részei lesznek és személyesen, virtuálisan is kapcsolatba kerülnek a közönségükkel, az, hogy hogyan és miként veszel részt, kiemelten fontos a személyes márkád sikerét tekintve.

A bejegyzés trackback címe:

https://gasztropolita.blog.hu/api/trackback/id/tr9111821527

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Hirdetés

Gasztropolita

Felmondtunk a rántotthúsnak! Ízek, trendek, események, a legújabb hírek egy helyen. Kövess minket a facebookon is! Ide írhattok nekünk: gasztropolitablog@gmail.com

Facebook oldaldoboz

Címkék

100% Balaton (2) 10 jel (1) adalékmentes (1) ajánló (18) aktuális (2) Augusztus 20 (1) Balaton (5) balaton (1) balatonfüred (1) bár (2) bemutatjuk (1) best of (1) Bocuse dOr (2) bor (4) Budapest (15) budapest (2) catering (2) cikk (4) csárda (1) csopak (1) desszert (4) EB recept (23) egzotikum (1) élelmiszeripar (1) esküvő (2) étterem (10) étteremteszt (1) Etyek (1) EURO2020 (23) fesztivál (10) fiatalok (1) film (1) forró (43) főzősarok (37) francia (1) furmint (1) galéria (2) Gasztroforradalom (8) gasztropolita (13) gasztrotrükkök (2) Gasztro élménytúra (4) gyerekek (1) gyorsétterem (1) hard seltzer (1) hedon (1) hírek (15) híresség (1) homola (1) india (1) indonéz (1) inspirációk (11) interjú (1) japán (1) jótékonyság (1) jótékonysági felhívás (2) karácsony (3) kávézó (1) keleties ízek (1) kelet kávézó (1) kézműves sör (1) kipróbáltuk (2) konferencia (2) könyvek (1) légli (1) Magyarország tortája (1) magyaros (1) mások írták (1) Michelin-csillag (2) mikulás (1) motiváció (1) Napraforgó torta (1) new wave (1) nyár (10) Olaszország (1) Ország tortája (1) paloznak (1) pesti istván (1) program (19) programajánló (4) programok (2) pulled pork (1) recept (9) rendezvény (7) rendezvényszervezés (7) rizling (1) sirha (1) söptei (1) sör (1) spárga (1) speciality kávék (1) szabályzat (1) szakácsruha (1) szendvics (1) szuvidolás (1) tanácsok (25) tea (1) tél (5) teszteltük (11) tippek (31) Törökország (1) trend (6) Ünnepi események (1) vélemény (3) vidék (1) vígmolnár (1) viper hard seltzer (1) Vomberg Frigyes (1) workshop (3) zöldség (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása